Thursday 29 December 2011

BORAK LOKASI: Tukar banglo orang Melayu jadi rumah Cina

TERBABIT dengan kerja belakang tabir, pasti?nya memberi cabaran dan tekanan pada kru untuk memastikan segala bahan penggambaran memenuhi kehendak produksi.

Akui Noor Hazan Rashid yang bertanggungjawab sebagai pengurus peralatan menyatakan cabaran dalam drama ini memerlukan dia mencari props seperti tanglung dan menukar banglo milik orang Melayu menggambarkan seperti rumah Cina.

“Dalam drama ini, ada dua tanglung istimewa yang mempunyai catatan nama penulis dalam tulisan jawi. Sebenarnya, Tanglung Bulan Semalam ini hanya imaginasi penulis skrip.

“Bagi saya, masa dan bajet memberi kekangan dalam mendapatkan ‘props’ yang dimahukan. Jika esok penggambaran baru nak dijalankan tetapi hari ini baru dapat bajet, ia agak kelam-kabut untuk mencari ‘props’.


“Begitu juga, sepatutnya perancangan produksi mahu menggunakan tokong sebagai props untuk menampakkan ia adalah rumah masyarakat Cina, tetapi atas perbincangan dengan pengarah, perkara ini dapat ditukar.


“Apa yang digambarkan adalah suasana menyambut Tahun Baru Cina dan bagaimana Madam Su masih menjaga adat resam budayanya. Dalam cerita ini, Madan Su asyik ter?ingatkan mendiang suaminya. Menariknya, ada adegan roh suami datang semula memberi nasihat pada isterinya,” katanya.

Hazan berpengalaman selama 10 tahun dalam bidang kerja produksi pernah mencipta nama sebagai pe?nyanyi kumpulan Scan ketika pada era 1990-an. Namun, dia kemudian beralih kerja produksi atas minat.

“Saya sendiri seronok bekerja dalam bidang seni seperti kerja produksi. Kerja dalam bidang ini perlu banyak bersabar, tetapi perlu mempunyai minat mendalam.

“Mungkin segelintir melihat orang yang kerja bidang seni seperti sampah apabila hanya penting apabila diperlukan. Namun, saya percaya kerja dengan cara berkarya sendiri lebih memberikan kepuasan,” katanya.




Sumber Dari Harian Metro

0 comments:

Post a Comment