Friday 9 December 2011

Penyebab Utama Virus Komputer

USB pendrive memang mudah dibeli. Untuk kapsiti 4GB cuma berharga RM20 (semasa artikel ini ditulis).  Banyak bezanya sewaktu saya beli dahulu. Kembali ke tahun 2005 harga pendrive Kingston 512Mb sahaja  mencecah sehingga RM68.

Waktu itu memang mahal sebab baru berada di pasaran. Ramai orang suka pendrive kerana kelebihannya yang kecil, muat poket dan ringan. Boleh dibawa dan dipasang dari satu komputer ke komputer  yang lain.

Penyebar utama virus komputer

USB pendrive memang banyak kelebihan tetapi ada juga keburukannya. Mengikut kajian Sophos, 66% daripada kandungan data pada USB pendrive yang ditinggalkan atau tercicir adalah dijangkati oleh virus, spyware dan malware.

Kajian daripada Sophos juga mendapati, semua virus telah mencoroboh data-data:

    * Dokumen cukai
    * Minit meeting
    * Kertas kerja universiti dan kolej
    * Gambar dan video
    * Skrip laman web

Penggunaan USB pendrive menyebabkan data dapat berpindah dengan mudah. Pada masa yang sama, virus juga turut mengambil peluang mencuri dan menceroboh seberapa banyak maklumat yang boleh.

Penting memiliki antivirus yang sentiasa dikemaskini. Ada sesetengah syarikat menggunakan Endpoint Protection untuk menghalang data dipindahkan ke USB pendrive atau sebaliknya. Amat penting data dilindungi supaya tidak berlaku kebocoran data yang boleh membawa kerugian yang besar.

Melalui USB pendrive juga, virus dapat merebak dengan mudah dari satu komputer ke komputer yang lain. Contoh serangan popular adalah Autorun.inf yang memberi akses automatik untuk program dilaksanakan selepas pasang pendrive.

virus autorun

Autorun.inf melakukan:

    * arahan proses atau program secara automatik apabila CD atau USB pendrive dimasukkan ke komputer
    * seseorang boleh menentukan proses atau aplikasi yang akan dilaksanakan semasa tetingkap pilihan dibuka.

Virus menggunakan kelebihan Autorun.inf untuk melaksanakan arahan serangan. Tambahan, serangan virus pada masa kini tidak hanya suka-suka tetapi kebanyakkan untuk mengaut keuntungan. Ia juga satu konsep jenayah siber yang berselindung di sebalik virus dan spyware.

Sumber dari: Blog AnjungPC

0 comments:

Post a Comment