Friday 9 December 2011

Safee Sali Mungkin Diharamkan Bermain Untuk Malaysia

Isu yang terbaru membabitkan penyerang handalan negara, Safee Sali kini timbul apabila ISL(Liga bolasepak tempat Safee bermain) yang dulunya liga rasmi Indonesia kini tidak diiktiraf oleh Persatuaan Bolasepak Indonesia sebagai liga tidak rasmi dan IPL (Indonesia Primier League) diiktiraf sebagai liga rasmi.

Berikut Kenyataan Dari Persatuan Bolasepak Indonesia (PBSI) :

"Pemain asing yang ikut juga akan kena hukuman tidak boleh main di negaranya, termasuk Safee," kata Ketua Umum Persatuan Bola Sepak Seluruh Indonesia (PSSI) Djohar Arifin dalam jumpa pers di Hotel Kartika Chandra, Khamis malam, 8 Disember 2011.

Djohar mengatakan, amaran tersebut datang dari induk bola sepak Asia, AFC. Menurut AFC, kata Djohar, pemain yang tidak mahu berlaga di pertandingan rasmi oleh persekutuan bola sepak tempatan, tak boleh memperkuat pasukan kebangsaan.

Hal ini, Djohar meneruskan, dalam Perkara 79 Statut FIFA. Hukuman tak hanya berlaku bagi pemain tempatan yang menolak untuk bermain di pertandingan rasmi, tetapi juga bagi pemain asing yang bermain di pertandingan tak rasmi. "Ini FIFA yang mengingatkan, bukan Djohar," katanya.

Ringkasnya , secara tidak langsung, pemain-pemain yang bermain di liga ISL ini boleh kena BAN untuk bermain mewakili negara masing2 (termasuk pemain Indonesia).

Walaubagaimanapun Safee Sali yang kini menjadi kapten pasukan Bolasepak Indonesia Pelita Jaya,  telahpun bermain di ISL ketika ISL masih menjadi liga rasmi dan oleh itu tidak bersalah dalam hal ini dan tak melanggar peraturan FIFA .

Isu ini dikatakan masalah dalaman persatuan Bolasepak Indonesia dan masih belum lagi selesai sepenuhnya...so sama2 lah kita tunggu.

0 comments:

Post a Comment