Friday 6 January 2012

BORAK LOKASI: Timba ilmu bersama pengarah berpengalaman

TERJUN dalam bidang pe?ngarahan tanpa pengalaman menuntut ilmu di menara gading, memberikan pengalaman baru dan menarik pada Aainaa Khairuldin atau Aina.

Katanya, minat mencuba menjadi penolong pengarah hadir selepas dia mengikuti? jadual kerja pengarah berpengalaman, Faisal Ishak sebelum diberi peluang untuk mengarah sendiri.

“Selama tiga tahun saya menjadi pembantu peribadi pada abang Faisal dan dari situ saya belajar selok-belok bidang pengarahan dan kerja produksi.

“Saya mencuba bidang ini kerana minat mendalam dan selepas tiga tahun bekerja sebagai penolong pengarah, saya berminat untuk teruskan kerjaya ini,” katanya memiliki Diploma Pengurusan Perniagaan.


Merujuk pada penggambaran telefilem Ikan Bakar, Aina menyatakan dia tidak berdepan dengan sebarang masalah. Faktor kerjasama dan komitmen baik antara pelakon dan kru memudahkan jadual penggambaran berjalan lancar.


“Pelakon utama, Danial tidak memberi masalah kerana dia pernah berlakon. Cuma, saya perlu memberi lebih penera?ngan dan latihan pada pelakon kanak-kanak lain yang pertama kali berlakon.

“Bagi saya, cerita ini menarik kerana ada watak antagonis seperti Rozali yang cuba mengambil kesempatan pada Shakinah,” katanya.

Pernah menimba pelbagai pengalaman kerja bersama pengarah berpengalaman lain termasuk Aziz M Osman, Adam Hamid dan Michael Ang, Aina menganggap setiap pengarah mempunyai cara kerja tersendiri dan disiplin yang kuat.

“Memang pada awal, saya kena marah dengan abang Aziz ketika terbabit dengan penggambaran drama bersiri Comel. Bersama abang Faisal pula, saya belajar cara menyusun jadual dan teliti dari aspek perancangan.

“Perancangan saya selepas ini masih mahu teruskan kerjaya ini dan jika ada peluang, saya ingin menimba pengalaman kerja dalam bidang filem,” katanya pernah terbabit penggambaran drama bersiri, Wasiat arahan Faisal Ishak.




Sumber Dari Harian Metro

0 comments:

Post a Comment